woensdag 30 januari 2008

Dinagyang Festival, Panay ( Visayas)















Vorig weekend ben ik even afgezakt naar Iloilo ( de laatste stad die het koloniale Spanje in Azie bezette). Stefanie nodigde me uit om een Inheems festival bij te wonen. Ik zou er in haar gezellig studiootje kunnen verblijven. Het vertrek verliep echter niet vlekkeloos. Mijn organisatie zag een 3 daagse in Iloilo niet zo goed zitten omdat ik nog te veel kon leren in de Cordillera en in tijdsnood zou geraken. Deze mening kon ik slechts deels apprecieren. Ik ben er namelijk van overtuigd dat ik alle doelstellingen zal kunnen verwezenlijken. Het leek me m.a.w een te mooie opportuniteit om zomaar links te laten liggen. En gelijk heb ik gekregen! Het festival was fantastisch! De stammen waren verkleed in kleurrijke pakjes, ze gebruikten speer en pijl en boog en ze dansten op het onnavolgbare gekletter van de drums. Er was totale harmonie en ga zo maar door. Hun cultuur verschilt ook erg van de Igorots in de Cordillera. Ondanks mijn oververmoeidheid ( na de lange tochten in de nacht, 7 uur met bus naar Manila en het lange wachten vooraleer het vliegtuig te kunnen nemen) kon ik er maar niet genoeg van krijgen. Tot een volgende. Toedeloe. Claus!